اخذ مجوز نشر

گرفتن مجوز برای چاپ کتاب

میدانیم که چاپ هر کتابی به خودی خود ارزش و اعتباری ندارد. اعتبار کتاب به دارا بودن شناسنامه کتاب و درج آن در صفحات اولیه کتاب است. گرفتن مجوزهای قانونی برای کتاب، تمامی حقوق مادی و معنوی آن را برای نویسندگان محفوظ می‌کند. تمامی کتابهایی که بدون مجوزهای قانونی چاپ می‌شوند به لحاظ پیگیری قانونی و مالکیت به هیچ وجه قابل پیگیری نیستند. به این خاطر در این مطلب که با عنوان گرفتن مجوز برای چاپ کتاب ارایه داده‌ایم سعی خواهیم کرد مدارک لازم و مراحل گرفتن مجوز برای چاپ کتاب را به صورت تفصیلی و جزء به جزء ارایه کنیم. همچنین در این مطلب سعی نموده‌ایم فرم‌های مربوط به گرفتن مجوز برای چاپ کتاب را برای متقاضیان چاپ کتاب آماده دانلود نماییم. با وب سایت چاپ کتاب نارون همراه باشید.

محاسبه آنلاین هزینه چاپ کتاب را از این صفحه انجام دهید

+ بیشتر بخوانید: مفهوم شابک کتاب و کاربردهای آن

+ بیشتر بخوانید: فیپا برای کتاب و مدارک لازم جهت اخذ آن 

گرفتن مجوز برای چاپ کتاب

در چاپ کتاب به سه نوع مجوز احتیاج داریم. این مجوزها عبارتند از شابک، فیپا و اخذ مجوز ارشاد.

۱- اخذ شابک از خانه کتاب
معمولا انتشارات لیستی از شابک های صادره دارد که میتواند هر یک از این شابک ها رو به یک کتاب جدید اختصاص دهد. بنابراین، ناشران قانونی، شماره شابک کتاب را در اختیار دارند که بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را به کتاب ارایه می‌دهد. اخذ شماره شابک پروسه زمانبری نیست و می‌توان بعد از آماده شدن کتاب شماره شابک را برای آن دریافت نمود (شابک کتاب چیست و کاربردهای آن کدامند).

۲- اخذ فیپا از سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران
حداقل ۳۰ درصد از متن کتاب بعلاوه شابک تخصیص یافته و مدرک شناسایی نویسنده یا نویسندگان به کتابخانه ملی ارسال میگردد (اگر کتاب ترجمه شده باشد باید اطلاعات کتاب اصلی خارجی زبان را هم ارسال کرد. البته گاهی هم در صورت درخواست کتابخانه ملی، نیاز به ارسال پی دی اف کتاب اصلی هست). به طور معمول بازه زمانی دو هفته تا بیست روز  در این مرحله باید صبر کرد تا کتابخانه ملی فیپا یا همان شناسنامه کتاب را صادر کند؛ هرچند در سایت خود کتابخانه ملی نوشته شده است مدت زمان اریه این مجوز ده روز می‌باشد که به دلایل ترافیک کتابهای آماده چاپ این مدت زمان به دو هفته تا ۲۰ روز افزایش یافته است. این شناسنامه اطلاعات زیادی از کتاب از جمله: سرشناسه (نویسنده اصلی)، شناسه های افزوده (نویسندگان دوم به بعد)، شماره شابک، رده بندی کنگره‌ای و غیره است. در این مرحله نویسنده میتواند خودش وارد سایت کتابخانه ملی کشور شود و با جست و جوی نام نویسنده, شناسنامه کتابش را به صورت آنلاین ببیند. در این بازه زمانی، برخی نویسندگان یا انتشارات فرصت می‌کنند تا صفحه آرایی و طرح جلد را تنظیم کنند. در این مرحله ارایه کپی کارت ملی نویسنده یا نویسندگان الزامی است و برای گرفتن این مجوز لازم است تا ارایه شود. قابل ذکر است که طرح جلد تنظیم شده نیز می‌باید مورد رویت وزارت سازمان ارشاد قرار گیرد.

گرفتن مجوز برای چاپ کتاب

۳- اخذ مجوز ارشاد از سازمان فرهنگ و ارشاد اسلامی.
متن کتاب که شناسنامه صادر شده توسط کتابخانه ملی درآن وارد شده است و جلد کتاب در این مرحله آماده هستند. سه نسخه از کتاب چاپ میشود و برای اداره فرهنگ و ارشاد ارسال میگردد. در این مرحله ارشاد کتاب را با شناسنامه تطبیق داده و متن کتاب را از نظر ممیزی های مختلف از جمله سیاسی و اخلاقی و مذهبی و غیره بررسی میکند و در صورت صدور مجوز وزارت ارشاد، انتشارات اجازه دارد کتاب را در شمارگان زیاد چاپ کند.

لازم به ذکر است متاسفانه اخیراً برخی ناشرین جعلی اقدام به اخذ مجوزهای جعلی برای مولفان می‌کنند و مولفین نیز با دیدن اطلاعات آنها چنین تصور می‌کنند که مجوزهای قانونی مورد درخواست آنها کسب شده است؛ در حالیکه این مجوزها جعلی می‌باشند. گاهاً حتی شماره شابک و فیپا جعلی نیز در بخش شناسنامه کتاب درج می‌شود که طبیعتاً مولفین نمی‌توانند اطلاعی از صحت و سقم آن حاصل کنند. اما استعلام قانونی بودن مجوزها بسیار راحت و آسان است. بعد از اخذ فیپا، شما می‌بایست بعد از مدت کوتاهی اطلاعات کتاب خود و نام نویسندگان را در وب سایت کتابخانه ملی مشاهده کنید. توجه داشته باشید: در غیر اینصورت و به هر دلیلی اگر اطلاعات کتاب و نویسندگان را بعد از اخذ مجوز فیپا بر روی کتابخانه ملی مشاهده ننمودید، مطمئن باشید مجوز اخذ شده برای کتابتان جعلی و مشکل دار است. البته باید بگوییم که ممکن است بعد از اخذ فیپا چند روز (۳ یا ۴ روز معمولاً) طول بکشد تا این اطلاعات بر روی وب سایت کتابخانه ملی نمایه شود. در این لینک شما می‌توانید نحوه استعلام اطلاعات کتابتان را بعد از اخذ فیپا در وب سایت کتابخانه ملی مشاهده کنید. 

فرم‌ها

فرم قبل از چاپ ناشر

فرم قبل از چاپ مولف یا مترجم

همین حالا سفارش چاپ کتاب خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

46 پاسخ
    • هیوا بنگینی
      هیوا بنگینی says:

      خوب تبریک میگم حالا تهدید چرا داری انرژیت رو خالی میکنی یه نویسنده حرف نمیزنه روایت میکنه به خاطر همین نویسنده است

      پاسخ دادن
  1. ایمان
    ایمان says:

    سلام، کتابم را چاپ نموده ام. ناشر آن بظاهر خیلی معتبر بود. و رتبه اول را در گوگل داشت. اما بعد از گدشت ۲ هفته از چاپ، هنوز اطلاعات آن در سایت کتابخانه ملی ایران قابل جست و جو نیست و هیچ اطلاعاتی را پیدا نمیکند. آیا مجوز اخذ شذه جعلی بوده است؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      هرگونه مجوزی که به صورت قانونی اخذ شده باشد می بایست در سایت کتابخانه ملی قابلیت جستجو را داشته باشد. فعلاً اقدام خاصی نکنید، شما می بایست از مسئول نشر علت این اتفاق را جویا شوید و ببینید چه دلایلی ذکر می گردد. معمولاً کتاب قبل از اینکه به مرحله چاپ فیزیکی برسد می بایست در سایت کتابخانه ملی قابل جستجو باشد. در نهایت، شما می توانید با سایت کتابخانه ملی تماس تلفنی برقرار کنید و با دادن مشخصات کتاب خود علت نمایه نشدن اثر خود را جویا شوید. همچنین، می توانید اطلاعات کتاب خود را در اختیار ما بگذارید تا همکاران ما به بررسی مجوزهای اخذ شده برای آن بپردازند و اطلاعات دقیق را خدمتتان ارایه دهند.
      اینکه وب سایتی در جستجوی اول نتایج گوگل است نشان دهنده اعتبار حتمی و قطعی نیست. شما باید شماره پروانه نشر را نیز چک کنید تا ببینید آیا انتشارات اصلاً شماره پروانه رسمی از وزارت ارشاد دارد یا خیر؟

      پاسخ دادن
  2. کریمی
    کریمی says:

    با سلام، گرفتن مجوز برای چاپ کتاب چقدر طول میکشه و اینکه از کجا بدونیم مجوزی برای کتاب واقعاً گرفته شده یا نه؟ خیلی ممنون

    پاسخ دادن
  3. Hanieh
    Hanieh says:

    سلام وقت بخیر ممنونم از اطلاعات مفیدتون. میشه بیشتر در مورد شرایط مجوز و مسائلی که باید رعایت بشه توضیح بدید؟ منظورم چهارچوب و محدودیتی هست که باید کتاب رو طبق اون بنویسیم یا ویرایش کنیم.
    و اینکه امکانش هست اتقاتی که در کتاب رخ میده و شخصیت های اون از کشور دیگه ای باشن؟چون من تاحالا کتاب داستان یا رمانی از نویسنده ایرانی ندیدم که در خارج از ایران اتفاق افتاده باشه.معمولا اینطور کتابها ترجمه شده بودن.

    پاسخ دادن
  4. a.s.r
    a.s.r says:

    سلام ایا من بعنوان نویسنده کتاب میتونم مراحل اخذ مجوز ها رو خودم پیگیری کنم و مجوز بگیریم یا حتما باید ناشر این کار رو انجام بده

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      قبلا امکان این کار وجود داشت اما اخیرا بنابر مصوبه وزارت ارشاد بحث ناشر مولفی کنسل شده است و مولفان می باید برای اخذ مجوزها حتما باید از طریق ناشرین رسمی اقدام نمایند.

      پاسخ دادن
  5. سعید
    سعید says:

    سلام
    اگر در قسمت جستجوی کتاب در سایت سازمان اسناد و کتابخانه ملی، چنین چیزی نوشته شده باشد. ایا کتاب ترجمه شده است؟
    ضعیت فهرست نویسی : در انتظار فهرستنویسی (اطلاعات ثبت)

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      بله، احتمالا ترجمه شده است و اطلاعات آن در حال تکمیل می باشد. اما هیچ مشکلی وجود ندارد که شما از خیر ترجمه آن کتاب بگذرید. شما می توانید ترجمه خود را از آن کتاب روانه بازار نمایید و مطمئناً هیچ گونه مساله حقوقی گریبان گیر شما نخواهد بود.

      پاسخ دادن
  6. راضیه
    راضیه says:

    با سلام اینکه میگن اگه حداقل ۴ تا کتاب به چاپ برسونی عضو سرای نویسندگان میشی و هر ماه حقوق میدن صحت داره؟ و حقوقش چقدر هست؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      نخیر چنین چیزی صحت نداره که سرای نویسندگان به کسی حقوق بده. صرفا اگر بیمه برای شما جایی رد نمیشه، کمکی در پرداخت حق بیمه برای شما خواهد کرد.

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      منظورتون از دفتر برنامه ریزی چی هستش؟ اگر محتوایی داره که میخواهید حقوق مادی و معنوی آن به اسم شما باشد حتماً باید مجوز دریافت شود

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      حتماً باید تایپ کنید تا بتوانیم اثر شما را در اسرع وقت بررسی کنیم. واقعیت فایل های دستنویس هم در مرحله ارسال و هم در مرحله بازبینی مشکلات زیادی ایجاد می کنند. حتماً این فایل ها را تایپ کنید تا فرآیند چاپ سرعت بالایی بگیرد.

      پاسخ دادن
  7. Aban
    Aban says:

    سلام روزتون بخیر
    من قصد چاپ یه کتاب دارم اما قبل از انتشار باید مجوز رو تهیه کنم برای چاپ
    میخواستم بدونم باید حتما به سازمان فرهنگ و ارشاد استان خودم برم برای مجوز یا میتونم ار راه دور هم اقدام کنم؟!
    و اینکه هزینه مجوز و چاپ چقدر میشه؟!

    پاسخ دادن
  8. Aban
    Aban says:

    سلام روزتون بخیر
    من قصد چاپ یه کتاب دارم اما قبل از انتشار باید مجوز رو تهیه کنم برای چاپ
    میخواستم بدونم باید حتما به سازمان فرهنگ و ارشاد استان خودم برم برای مجوز یا میتونم ار راه دور هم اقدام کنم؟!
    و اینکه هزینه مجوز و چاپ چقدر میشه؟!
    و برای تایپ کردن همون تو یه برنامه با تایپ معمولی امکان پذیره یا باید کادر بندی دقیق باشه؟!

    پاسخ دادن
  9. حمید جلیلی
    حمید جلیلی says:

    با عرض سلام و خسته نباشید.مطالب بسیار مفید و ارزنده بودن.با تشکر از مدیریت و دست‌اندرکاران نارون.من نیز در آستانه نوشتن کتابم به نام آداس‌”در زندگی خود و دیگران موثر واقع شویم”هستم انشاالله در راستای اخذ جواز چاپ از طریق شما اقدام خواهم نمود.سپاس

    پاسخ دادن
  10. میلاد طبسی
    میلاد طبسی says:

    سلام. بنده در حال نوشتن یک کتاب فلسفی به نام ((در جستجوی حقیقت )) به دو زبان فارسی و انگلیسی هستم. رشته ام هم ارتباط مستقیمی با فلسفه نداره و مقاله هم هنوز در این زمینه ننوشته ام. به نظرم مطالب جالبی در کتابم هست. آیا امکان دارد کتابم چاپ شود یا اینکه به جای بررسی محتوای کتابم به سابقه ام کار دارند؟ منظورم اینست اگه کتابم محتوای خوبی داشت، می توانم به راحتی چاپش کنم؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      طبیعتاً ملاک اول و آخر برای چاپ یک کتاب محتوای آن است. مساله بعدی این است که شاید انتشارات بخواهد روی کتاب شما سرمایه گذاری کند. در اینصورت طبیعتاً انتشارات برایش مهم خواهد بود که شما چه رزومه ای دارید. واقعیت وقتی نویسنده ای کتاب اول خود را منتشر می کند یا باید کتاب به حدی قوی باشد که توجیه خوبی برای انتشارات داشته باشد یا اینکه نویسنده فرد شناخته شده ای باشد که ناشر تاحدودی مطمئن باشد که سرمایه گذاری رو آن کتاب توجیه اقتصادی نیز برای او خواهد داشت.
      در کل شما فعلاً به کیفیت کارتان توجه زیاد داشته باشید و مطمئن باشید که اگر کار باکیفیتی ارایه دهید احتمال چاپش بسیار بالا خواهد بود.

      پاسخ دادن
  11. سین
    سین says:

    وقت بخیر
    برای اخذ مجوز و مراحل قانونی نشر کتاب، محدودیت سنی جز شرایط هست؟
    و یا مدرک تحصیلی مرتبط با محتوای کتاب؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      هیچ محدودیت سنی برای گرفتن مجوز کتاب از سوی وزارت ارشاد اعلام نشده است. همچنین، مدرک تحصیلی نیز هیچ ارتباطی به حوزه کاری شما ندارد. شما می توانید با داشتن مدکر مهندسی عمران، کتاب رمان نوشته یا ترجمه کنید. مثال های زیادی نیز در بین مترجمین حال حاضر یا قبلی در ایران وجود دارد.

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      کتاب بعد از تالیف برای انتشارات ارسال میشود و مدیران انتشارات معمولاً بر اساس ملاک های خاصی که دارند کتاب را بررسی می کنند. در صورتی که کتاب مشکل خاصی داشته باشد به نویسنده اثر ارجاع داده می شود تا ایرادات را برطرف کند. معمولاً کار به همینجا ختم نمیشود و کارشناسان ارشاد نیز با بررسی همه جانبه کتاب، در صورتی که ایراد و اشکال خاصی در کار باشد، آن را به مدیر انتشارات ارسال می کنند و انتشارات نیز ایرادات را با صاحب اثر در میان می گذارد تا بتوانند مشکلات مطرح شده را حل و فصل نمایند.

      پاسخ دادن
  12. mohammad
    mohammad says:

    سلام وقت بخیر
    من۲۱سالمه و دارم کتابی رو مینویسم وقتی تموم شد میخوام چاپش کنم ولی شرایط اخذ مجوز حداقل سن۲۷سال و سابقه میخواد و این اولین اثر ک میخوام چاپش کنم راهی هس ک بتونم موفق شم یا باید قیدشو بزنم؟؟

    پاسخ دادن
  13. مهر
    مهر says:

    پس چرا نمایش داده شد ؟ باز هم به دلیل بی تجربگی اشتباه دیگری را مرتکب شدم ، گویا هر کار میکنم غلط هست ، و راهی برای رسیدن به آنچه که لازم میدانم را بلد نیستم پیدا کنم ، شاید بهتر اینست به روش همان سنتی ادامه دهم ، سیستم الکترونیکی بسیار مرا گیج می‌کند به دلیل سن و سالم زیاد وارد نیستم و بیشتر کار کردنم با این سیستم ها شبیه کودکان دوره ابتدای می‌باشد ، خدا نگهدار 🙌🏻

    پاسخ دادن
  14. احمد سیر
    احمد سیر says:

    سلام
    آیا برای مولفان اتباع خارجی اخذ مجوز چاپ کتاب شرایط خاصی وجود دارد یا همان مراحل است و فرقی نمیکند

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      حتما می بایست کدملی یا کدرکی مشابه را داشته باشید تا بتوان کارهای مربوظ به مجوز را جلو برد. قبلاً نیز با این شرایط ثبت کرده ای و مشکل خاصی وجود ندارد.

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *