عناصر اصلی و مهم یک کتاب

عناصر اصلی و مهم یک کتاب

در آماده‌سازی و چاپ کتاب علاوه بر محتوای آن و سایر اصول نگارشی، عناصر دیگری نیز وجود دارند که عدم رعایت آنها از ارزش کتاب می‌کاهد. در اینجا قصد داریم به ذکر عناصر اصلی و مهم یک کتاب بپردازیم (بیشتر بخوانید:اصول طراحی صفحات اولیه کتاب).

عناصر اصلی و مهم یک کتاب 

عناصر اصلی یک کتاب عبارتند از:

۱- نام نویسنده (یا نویسندگان به طور کامل)

۲- نام کتاب به طور کامل

۳- مشخصات نشر (شامل نام نشر، تاریخ نشر، محل نشر، و نام چاپخانه)

۴- تعداد تیراژ

۵- نوبت ویرایش

۶- نوبت چاپ

۷- قیمت کتاب

این عناصر هفتگانه عناصر اصلی و مهم موجود در یک کتاب هستند که هرگونه خدشه و اشکال در آنها می‌تواند باعث کم ارزش شدن کتاب گردد.

برخی از کتابها ترجمه شده هستند. در این کتابها علاوه بر عناصر هفتگانه ذکر شده در بالا، اطلاعات زیر نیز حتماً باید به کتاب افزوده شودند.

۱- نام نویسنده به زبان اصلی علاوه بر زبان فارسی

۲- نام کتاب به زبان اصلی یا زبانی که ترجمه از روی آن صورت گرفته است.

۳- تاریخ انتشار کتابی که ترجمه از روی آن صورت گرفته است.

۴- نام مترجم (یا مترجمان) به طور کامل

همانگونه که در فوق مشاهده می‌نمایید می‌توان چنین مطرح نمود که تمامی انواع کتابها ۱۱ عنصر اساسی دارند که برحسب اینکه کتاب ترجمه شده است یا تالیفی می‌باید به تفکیک این اصل هریک از اصول در درون کتاب رعایت گردد (بیشتر بخوانید: تالیف کتاب بهتر است یا ترجمه کتاب؟).

حال شاید از خود بپرسید که چرا به این عوامل فوق عناصر اصلی گفته می‌شود؟ مثلاً تعداد تیراژ و نوبیت چاپ چه اهمیت خاصی دارند؟ همه افرادی که به صورت حرفه‌ای کتاب می‌خوانند می‌دانند که تعداد تیراژ و نوبت چاپ دو فاکتور مهم خوانندگان برای ارزیابی کتابی هستند که مولف یا مولفان آن را نمی‌شناسند و یا اینکه از کیفیت محتوای کتاب اطلاعی ندارند. البته یکی از کاربردهای نوبت چاپ سنجش میزان محبوبیت کتاب است. مثلاً بسیاری از نویسندگان در کتاب خود مجبور هستند بعد از چاپ و به انتشار رساندن آن ویرایشاتی را اعمال کنند که این ویرایشات می‌تواند حتی ادامه دار نیز باشد. مثلاً یک کتاب دانشگاهی که مولف آن مجبور است برخی اطلاعات کتاب را بر حسب پیشرفت‌های انجام شده به روزرسانی کند تا کتابش حاوی مطلب قدیمی نباشد. در اینجا معمولاً نویسنده کتاب با دادن نوبت‌های ویرایش بر روی کتاب می‌تواند خوانندگان خود را راهنمایی کند.

اگر قصد چاپ کتاب و ترجمه کتاب را دارید، همین حالا سفارش خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *