طراحی جلد کتاب

طراحی جلد کتاب

بارها درباره طراحی جلد کتاب در فرآیند چاپ کتاب، توصیه‌هایی شنیده‌ایم و می‌توان گفت این توصیه‌ها معمولاً بسیار متنوع و گاهاً متضاد هستند. یکی از اولین عناصری که در هر کتاب در دید اول به چشم می‌آید و برای بسیاری از خوانندگان حساس و دقیق مهم است جلد کتاب می‌باشد. انتشارات نارون دانش با در اختیار داشتن همکاران بسیار خبره و با تجربه در زمینه طراحی جلد برای ارایه خدمات در این حوزه در خدمت مولفان و مترجمان می‌باشد. در اینجا به ارایه مطلبی با عنوان طراحی جلد کتاب و نکات کاربردی آن پرداخته‌ایم و سعی داریم مهمترین نکاتی که همکارانمان در طراحی جلد آنها را مهم و اساسی می‌دانند ذکر کنیم.

+آیا به خدمات طراحی جلد کتاب نیاز دارید؟ برای طراحی جلد کتاب و صفحه آرایی کتاب کلیک کنید.

طراحی جلد کتاب و نکات کاربردی آن

۱- عنوان جلد کتاب می‌بایست بزرگ بوده و به راحتی قابل خواندن باشد. این مورد از تمامی موارد دیگر مهمتر است. بسیاری از خوانندگان کتاب وقتی با یک کتاب برخورد می‌کنند قبل از هرچیز دیگری به دنبال عنوان کتاب می‌گردند. هرچقدر عنوان کتاب با سایز بزرگ باشد به همان میزان بهتر و شفاف‌تر قابل خواندن می‌باشد و خوانندگان کتاب نیز سریعاً می‌توانند از آن بازخورد کسب کنند.

۲- سعی کنید جلد کتاب را در سایز کوچک آن نیز بررسی کنید. بسیاری از خوانندگان کتاب، از طریق اینترنت به خرید کتاب می‌پردازند. خرید اینترنتی به این شکل است که معمولاً یک عکس از جلد کتاب در سایز کوچک بر روی وب سایت قرار می‌دهند تا خوانندگان با جلد کتاب نیز آشنا شوند. حال، اگر جلد عکس در سایز کوچک جلد کتاب شما شفاف نباشد این احتمال وجود دارد که افرادی که می‌خواهند از طریق اینترنت کتاب خریداری کنند، کتاب شما جذابیت و شفافیت لازم را نداشته باشد. 

۳- از فونت‌های نامانوس و عجیب برای عنوان استفاده نکنید. در نگارش عنوان کتاب بر روی جلد کتاب سعی کنید از فونت‌های نامانوس و غیررسمی استفاده نکنید. فونت‌های معمول در نوشتار فارسی B-ZAR و B-NAZANIN و B-LOTUS L-HVN و موارد مشابه به این فونت‌ها هستند. در بسیاری از کتاب‌ها از فونت نستعلیق نیز استفاده می‌شود که طرفداران خاص خود را دارد.

wood-desk-typewriter-rustic

 

۴- از بیش از دو فونت در جلد کتاب استفاده نکنید. استفاده از چندین فونت متفاوت در جلد کتاب کار بسیار اشتباه و بی‌موردی است. همچنین از ایتالیک کردن و سایه دار کردن جملات و کلمات جداً پرهیز کنید.

۵- طرح آماتور و ضعیف برای جلد کتاب در نظر نگیرید. اینکه شما یک نویسنده خوب هستید به این معنی نیست که می‌توانید طراح خوبی نیز باشید! به دنبال یک طراح خوب باشید، نمونه کارهای او را ببینید و بعد از بررسی کامل، کار طراحی جلد کتاب را به او بسپارید. مطمئن باشید که یک طراح حرفه‌ای کتاب شما را حرفه‌ای‌تر خواهد کرد.

۶- از طرح‌های دیفالت و آماده نرم افزار وورد (Word) استفاده نکنید. در بسیاری از مواقع افراد با استفاده از پس زمینه‌های رایگان وورد و امکانات طرح پردازی این نرم افزار سعی می‌کنند گوشه‌ای از هنر و خلاقیت خود را به رخ بکشند! بهتر است همین الان متوقف کنید. این ابزارها درجای خود بسیار کاربردی و مفیدند اما برای طراحی جلد کتاب اصلاً مناسب و کافی نیستد.

۷- در طراحی جلد کتاب از گرادیانت استفاده نکنید. ایجاد رنگ زمینه به صورت گرادیانت (Gradients) در جلد کتاب بسیار غیرحرفه‌ای است و توصیه موکد می‌شود از این پس زمینه صرف برای جلد کتاب استفاده نشود.

۸- هیچ طرحی برای جلد کتاب نداشته باشید. اگر قرار نیست طرح جلد کتاب را یک فرد با مهارت و حرفه‌ای طراحی کند بهتر است که هیچ طرحی را برای آن در نظر نگیرید و صرفاً جلد کتاب شامل عناصر اصلی مانند عنوان کتاب، نام نویسنده و یا مترجم و این موارد باشد و طرح خاصی نداشته باشد.

اکنون می‌خواهیم در کنار نکات کاربردی فوق، به ذکر ۷ مرحله اساسی در طراحی جلد کتاب بپردازیم. این مراحل راهنمای جامع برای آندسته از افرادی خواهد بود که در نظر دارند برای کتاب خود جلد طراحی نمایند. همچنین، نکات اشاره شده در این راهنمای جامع طراحی جلد کتاب، برای افرادی که به صورت حرفه‌ای در زمینه طراحی جلد کتاب فعالیت دارند نیز قابل استفاده و کاربرد می‌باشد. 

راهنمای طراحی جلد کتاب و ۷ مرحله اساسی آن

اگر بخواهیم در ابتدایی‌ترین سطح ممکنه درباره  اهمیت طراحی جلد کتاب صحبت کنیم باید بگوییم طراحی جلد کتاب موضوعی است که به خوانندگان کمک می کند تا شما و کتاب شما را جدی بگیرند. فروشگاه‌های آنلاین کتاب مانند آمازون به نمایش صرفاً جلد کتاب و اطلاعاتی خلاصه از کتاب می‌پردازند و برای آنها فرقی نمی‌کند که بین محصولات انواع ناشرین کتاب تفاوتی قایل شود. این مساله نشان می‌دهد که شما برای رقابت جهت فروش کتاب با ناشرین حرفه‌ای رقابت خواهید داشت که به تمام جزییات ریز و درشت کتاب از جمله طراحی جلد کتاب توجه کامل و کافی دارند. این مساله، اهمیت طراحی جلد کتاب را صد چندان می‌کند و لازم است برای فروش کتاب توجه ویژه‌ای به طراحی جلد کتاب نمایید. هم اکنون ناشران بزرگ در دنیا، به طراحان جلد اهمیت فوق‌العاده زیادی قائلند و در نتیجه می‌توانید مشاهده کنید که جلد کتب آنها دارای ایده‌های فوق‌العاده زیبا و جذابی دارند.

۱- ایده‌هایی الهام بخش و برای طراحی جلد انتخاب کنید.

انتخاب ایده طرح اولین راهنمای طراحی جلد کتاب است. جدای از توانایی شما در اجرای یک طرح، مهمترین جنبه در طراحی جلد کتاب آن است که بتواند با مخاطب هدف شما ارتباط برقرار کند. مخاطب هدف شما همان‌هایی هستند که قرار است کتاب شما را خریداری کنند. بنابراین، اولین کار شما برای الهام گرفتن آن است که یه سایر کتابهایی که در ژانر کتاب شما هستند نگاه کرده و ایده بگیرید. با نگاه به عناوین پرفروش در گروه کتاب خود به احتمال زیاد سبک ها و نقوش بصری مختلفی را مشاهده خواهید کرد. این نقوش و سبک‌های جلد تصادفی نیستند. ناشران همیشه به دنبال برقراری ارتباط هستند. اگر ما در اینجا به شما پیشنهاد می‌کنیم به کتابهای پرفروش نگاه کرده و سرنخ بگیرید دقیقاً به همین خاطر است. ناشرین بزرگ همیشه به دنبال برقراری ارتباط با مشتریان خود در اولین نگاه هستند.

 طراحی جلد کتاب

۲- نرم افزار طراحی جلد خود را انتخاب کنید.

اصولاً از هر نرم افزار گرافیکی می توان برای طراحی جلد استفاده کرد. برخی از برنامه‌ها برای افراد غیرحرفه‌ای مناسب است، اما مواردی مانند Canva بسیار کاربردی هستند – و می توانند جلد‌هایی با ظاهری هوشمند و زیبا تولید کنند. با این حال، تعداد الگوهایی که این نرم‌افزارهای غیرحرفه‌ای ارایه می‌دهند برای ژانرهای مختلف کتاب محدود است و زیاد کاربردی نخواهند بود. هر کسی می تواند به ابزارهای حرفه ای مانند InDesign و Photoshop دسترسی پیدا کند (که هر دو نسخه رایگان نیز ارائه می دهند). بسیاری از افراد می دانند که چگونه از Photoshop استفاده کنند، اما این نرم‌افزار نیز خوب و قوی نیست. شما می‌توانید با جستجو، به نرم‌افزارهای بسیار قوی در حیطه طراحی جلد کتاب دست پیدا کنید.

۳- تصاویر رایگان پیدا کنید یا از Shutterstock استفاده کنید.

سومین راهنمای طراحی جلد کتاب انتخاب تصویر است. بسیاری از نویسندگان بدون پرداخت هزینه از جستجوهای Google برای پیدا کردن عکس استفاده می کنند. این یک کار غیرقانونی است و احتمالاً با شکایت طرف مقابل، به دردسر خواهید افتاد.

اگر نمی‌خواهید از عکس‌های خودتان یا طراحی خودتان در جلد کتاب استفاده کنید، به پایگاه تصاویر مانند Pixabay یا Unsplash سر بزنید. این پایگاه‌ها هزاران تصویری جهت استفاده به شما ارایه خواهند داد. همچنین می‌توانید از پایگاه Shutterstock نیز استفاده کنید که در مقایسه با دو پایگاه قبلی بسیار متنوع و وسیع است.

طراحی جلد کتاب

۴- در مورد ابعاد جلد خود تصمیم بگیرید.

اگر در حال طراحی جلد برای یک کتاب الکترونیک هستید، وب سایت آمازون سایز ۲۵۶۰ در ۱۶۰۰ را پیشنهاد می‌کند. هرچند سایر فروشگاه‌های آنلاین کتاب نیز همین سایز را پیشنهاد می‌کنند. البته در نظر داشته باشید که می‌توانید تا حدودی در این ابعاد نیز تغییراتی ایجاد کنید.

اما برای کتابهای فیزیکی، اوضاع مقداری پیچیده می‌شود. شما می‌بایست به ابعاد کتاب‌هایی که در ژانر کتاب شما هستند نگاه کنید، سپس به تعداد صفحات کتاب و وزن کاغذ نیز توجه کرده تا ایتکه بتوانید دقیقاً جلدی را طراحی کنید که متناسب با نیازتان باشد. در این صورت، شما طراحی پشت جلد نیز خواهید داشت که طراحی آن نیز هنری جداگانه است.

۵- تایپوگرافی دقیقا انتخاب کنید.

توجه به تایپوگرافی، پنجمین راهنمای طراحی جلد کتاب است. تایپوگرافی یا نویسه‌نگاری هنر و فن حروف‌چینی یا حروف‌نگار برای نمایش زبان است. هنر چیدمان حروف برای زبان تصویری نیز از معانی آن است. برای شروع انجام این کار به نکات زیر توجه کنید:

الف) به کتاب‌های پروفروش در ژانر خود نگاه کنید.  ببینید که محتوای متن را در جلد کتاب چگونه آورده‌اند. از چه فونتی استفاده کرده‌اند؟ چقدر از متن استفاده کرده‌اند؟

ب) تغییراتی ایجاد کنید. از کپی برداری اجتناب کنید اما در همان حول و حوش تغییرات ریزی را ایجاد کنید. ببینید که نام نویسندگان یا مترجمین را چکونه ذکر کرده‌اند یا عنوان کتاب به چه شکلی ارایه شده است. سپس، تغییرات ریزی در کتاب خود ایجاد کنید.

ج) نام مولف را کوچکتر از عنوان کتاب انتخاب کنید. نام مولف باید کوچکتر از عنوان کتاب انتخاب کنید مگر اینکه مولف فردی بسیار مشهور باشد.

د) طرح جلد را ساده نگه دارید. یکی از بارزترین اشتباهات افراد غیرحرفه‌ای این است که طرح جلد را بسیار شلوغ می‌کنند. سعی کنید همه چیز را در طرح جلد نیاورید. ساده نگه دارید و باز به کتاب‌های پرفروش نگاه کنید.

طراحی جلد کتاب

۶- فایل نهایی را قبل از ارسال به چاپ، چک کنید.

بارها مشاهده شده است که فایل نهایی طراحی شده با نسخه‌های قبلی و آزمایشی اشتباه و جابجا شده است و این مشکلات بسیار زیادی را در چاپ کتاب به وجود آورده است. همچنین، به وضوح (رزولیشن) طراحی خود توجه کنید و سعی کنید تا حد امکان بالا باشد.

۷- طرح جلد خود را آزمایش کنید.

اگر بین انتخاب دو طرح جلد کتاب مردد مانده‌اید، اگر می‌توانید از جامعه مخاطبین خود نظرسنجی کنید. هم اکنون شبکه‌های اجتماعی این امکان را به شما می‌دهند که بتوانید براحتی با طیف عظیمی از مخاطبان خود در ارتباط مستقیم باشید. طراحی‌ها را آپلود کرده و نظرسنجی انجام دهید. در آخر طرحی را انتخاب کنید که بیشترین رای را از نظر ببیندگان کسب کرده است.

 طراحی جلد کتاب

ابزارهای رایگان و ارزان قیمت بسیار حرفه‌ای جهت طراحی جلد کتاب

در زیر به معرفی برخی ابزارهای طراحی جلد کتاب خواهیم پرداخت. در نظر داشته باشید که بسیاری از این ابزار قیمت مناسب دارند و یا اینکه دارای یک نسخه آزمایشی می‌باشند که شما می‌توانید از آنها استفاده کنید. برای افرادی که به صورت حرفه‌ای به طراحی جلد کتاب می‌پردازند این الزام وجود دارد که نسخه پولی آنها را خریداری نمایند. نخسه پولی این نرم‌افزارها همانگونه که گفته شد بسیار ارزان قیمت می‌باشند.

۱- ابزار Canva

Canva طیفی گسترده ای از طرح‌ها  و عکس ها را برای قرارگیری در جلد کتاب ارائه می دهد. همه این موارد را می توان با یک کلیک بر روی آنها در بستر این نرم‌افزار استفاده کرد. سپس، نویسندگان  می توانند هر الگوی جلد کتاب را با تصاویر، فونت ها و موارد دیگر خود تنظیم کنند. بهترین قسمت این نرم‌افزار آن است که تصاویر و طرح‌های آن بسیار بروز می‌باشد و از این طریق شما می‌توانید طرح جلدی مدرن و به روز داشته باشید.

نقاط قوت: این نرم‌افزار بسیار user friend است و کاربران در کار با این نرم‌افزار به آسانی می‌توانند از گزینه‌های آن استفاده کنند.

نقاط ضعف: نباید از طرح‌های آماده این نرم‌افزار استفاده کنید زیرا احتمال دارد افرادی قبل از شما از این طرح‌ها استفاده نموده‌اند. شما می‌توانید از طرح‌های آماده این نرم‌افزار استفاده کنید و سپس آن را تغییر دهید.

۲- ابزار PosterMyWall

این یک نرم افزار دیگر برای استفاده از طرح‌های جلد کتاب است. این نرم‌افزار به وب سایت‌های Getty Images، Pixabay و Flickr متصل است و شما می‌توانید از طریق این نرم‌افزار، از عکس‌ها و تصاویر این پایگاه‌ها نیز استفاده کنید.

نقاط قوت: در استفاده از آن به دانش زیادی نیاز ندارید. می‌توانید به سادگی با آن کار کنید و از امکاناتش استفاده نمایید.

نقاط ضعف: این نرم‌افزار به کاربران اجازه می‌دهد تا به طراحی جلد کتاب برای دیگران بپردازند. اما کیفیت این طراحی‌ها مختلف خواهد بود. برای دسترسی به فایل با کیفیت نیاز دارید تا پولی واریز کنید که البته بسیار ناچیز است.

۳- ابزار Placeit

این ابزار به خوبی Canva نیست اما دامنه وسیعی از طرح‌ها را ارایه می‌کند که قابلیت تطبیق‌پذیری نیز دارند. این اپلیکیشن زمینه را برای شما آماده کرده است تا بتوانید طرح‌های خود را با توجه به ژانر کتاب خود انتخاب کنید که این مساله بسیار عالی است.

نقاط قوت: می‌توانید یک طرح جلد سه بعدی دانولد کنید که برای کتاب طرح‌های بی‌نظیری هستند.

نقاط ضعف: ستفاده از این ابزار نیازمند پرداخت پول می‌باشد. هرچند ارزش آن حدود ۸ دلار است.

۴- ابزار GIMP

نکته جالب در مورد GIMP این است که کاملاً رایگان است! هر نرم افزاری که شبیه به فتوشاپ باشد نیازمند آموزش اولیه خواهد بود و این نرم‌افزار هم به مقداری سواد اولیه نیاز دارد. رایگان بودن این ابزار انگیزه مضاعفی برای طراحان جلد کتاب می‌دهد تا از آن برای طراحی جلد کتاب استفاده کنند.

نقاط قوت: آپشن‌های این نرم‌افزار شباهت بسیار زیادی به نرم‌افزار فتوشاپ دارد.

نقاط ضعف: نیاز به اطلاعات و دانش اولیه دارد تا بتوان با آن کار کرد.

۵- ابزار Blurb BookWright

بیشتر افراد وقتی به دنبال طراحی جلد کتاب خود هستند به Blurb روی می آورند، زیرا این ابزار در طراحی جلد و حتی صفحات داخلی کتاب‌هایی که ژانر آنها نیازمند تصاویر و عکس‌های زیاد است بسیار قوی است. مثالی از این گونه کتابها، کتاب آشپزی یا کتابهای عکس رومیزی است. این ابزار یک گزینه ارزان برای طراحی جلد رمان‌ها نیز می‌باشد. این ابزار  کاملاً رایگان است و در داخل آن منابع یادگیری ارزشمندی مورد استفاده قرار گرفته است.

نقاط قوت: این ابزار، یک ابزار کاربردی آسان و ارزان برای طراحی جلد کتاب می‌باشد.

نقاط ضعف: اگر به عنوان یک فرد غیرحرفه‌ای به دنبال طراحی تنها یک جلد برای یک کتاب هستید، از ابزار دیگری استفاده کنید.

۶- ابزار Adobe InDesign

این ابزار، ابزار عالی است که می تواند طرح‌های زیبایی را تولید کند، اما ابزاری برای حرفه ای ها است. زیرا، افرادی طرح‌های خوبی را تولید خواهند کرد که قبلاً در ذهن خود آن طرح را تولید نموده‌اند.این نرم‌افزار، یک نرم‌افزار قوی است که برای استفاده از آن به یادگیری نیاز است.

نقاط قوت: یک ابزار مختص طراحی است که حرفه‌ای‌ها ‌می‌توانند با خیال راحت از آن استفاده کنند.

نقاط ضعف: استفاده از آن به دانش و اطلاعات نیاز دارد و همچنین نیازمند آن است که وجهی برای آن جهت استفاده  دانلود پرداخته شود.

۷- ابزار Adobe Spark

اگر شما از طراحی اطلاعاتی ندارید، نرم‌افزار Adobe مکان خوبی برای شماست. وب سایت این ابزار، پر از کامنت‌ا و نظرات الهام بخش می‌باشد. سازنده و قالب های جلد کتاب Adobe Spark ابزاری معتبر را ارائه می دهند. این ابزار، ابزار قابل اتکایی برای طراحی جلد است اما اگر شما از نسخه رایگان آن برای طراحی جلد کتاب استفاده کنید، لوگوی Adobe Spark بر روی طرح شما خواهد ماند!

نقاط قوت: منابع آموزشی بسیار خوبی برای افراد و کاربران جهت الهام گیری و رفع مشکلات طراحی تدارک دیده است.

نقاط ضعف: نسخه رایگان این نرم‌افزار به خاطر اینکه نمی‌توان لوگو را حذف کرد در مقایسه با سایر ابزارهای رایگان نبرد را باخته است.

جمع‌بندی

در اینجا به ارایه مطلبی با عنوان طراحی جلد کتاب پرداخته شد. همانگونه که مشاهده می‌کنید طراحی جلد کتاب مخصوصاً برای کتابهای الکترونیک بسیار مهم و کاربردی است. در اینجا نکات مهمی که می‌تواند راهنمای شما در طراحی جلد کتاب باشد مطرح گردید. اگر نیازمند به طراحی جلد کتاب حرفه‌ای هستنید می‌توانید با همکاران ما در ارتباط باشید. انتشارات نارون دانش این افتخار را دارد که با یک گروه حرفه‌ای طراح جلد کتاب همکاری می‌نماید. در صورت نیاز می‌توانید درخواست خود را از طریق صفحه ثبت سفارش برای ما ارسال کنید تا همکارانمان در کوتاهترین زمان ممکنه به درخواست شما پاسخ دهند.

نمونه جلد برای کتاب کودکان

خدمات نارون دانش در طراحی جلد کتاب متناسب با ژانر اصلی کتاب

انتشارات ناورن دانش تاکنون در فرآیند چاپ کتاب به طراحی جلد کتابهای مختلفی اقدام نموده است که در زیر به آنها اشاره می‌کنیم.

  • طراحی جلد کتاب‌ دانشگاهی
  • طراحی جلد کتاب‌ غیردانشگاهی، داستانی و رمان
  • طراحی جلد کتاب درسی
  • طراحی جلد کتاب شعر
  • طراحی جلد کتاب کودک
  • طراحی جلد کتاب درسی

اگر یک طراحی جلد حرفه‌ای متناسب با ژانر و محتوای کتاب می‌خواهید می‌توانید این خدمات را از همکاران ما در انتشارات نارون دانش اخذ کنید. انتشاران نارون دانش در سال‌های اخیر با دعوت به همکاری یک گروه حرفه‌ای در طراحی جلد کتاب، خدمات ارزنده‌ای برای صاحبان اثر و حتی سایر انتشارات کتاب ارایه می‌دهد.

انتشارات نارون دانش سرمایه گذاری بسیار خوبی در زمینه چاپ رایگان کتب مختلف صورت داده است. در صورتی که کتاب‌های ارجاعی برای چاپ و نشر به نارون دانش مورد تایید هیئت علمی این انتشارات قرار گیرد، تمامی هزینه‌های چاپ به صورت رایگان خواهد بود. همچنین، این انتشارات در قبال فروش کتاب‌های برگزیده مسئولیت کامل را عهده‌دار خواهد بود. در صورت داشتن هرگونه سوال یا مسکل در زمینه چاپ کتاب، شما می‌تونید از طریق صفحه تماس با ما با همکارانمان در ارتباط باشید. اگر نیازمند به مشورت در حوزه چاپ کتاب ، ترجمه کتاب و طراحی جلد کتاب دارید می‌توانید درخواست خود را ارسال نماید تا همکاران ما در کوتاهترین زمان ممکنه پاسخگوی آنها باشند.

45 پاسخ
  1. علیپور
    علیپور says:

    با سلام
    بسیار ممنون بابت مطالبی که در زمینه اصول طراحی جلد کتاب ارایه داده اید. بسیار کاربردی و خوب بود اما متاسفانه من هنوز نمیتونم برای کتاب در حال چاپم طرخ خوب برای جلد پیدا کنم. کتابم یه کتاب شعر هست که میخواستم یک طرح جلد متفاوت طراحی کنم. چحوری میتونید کمکم کنید؟ ممنون میشم اگر کمک کنید.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      شما صرفاً با مطالعه اصول طراحی جلد کتاب نمی توانید به کار طراحی جلد کتاب اقدام کنید. طراحی جلد کتاب نیازمند ممارست و تمرین بسیار زیاد است و صرفاً اصول تئوری طراحی جلد کتاب نمی تواند برای شما کمک کننده باشد.
      شما میتوانید بخش از اشعار کتاب خود را برای ما ارسال نمایید تا طراحان ما بر اساس محتوا و ژانر اشعار شما طراحی جلد هماهنگ برای کتاب شما انجام دهند.

      پاسخ دادن
  2. شیرازی
    شیرازی says:

    سلام
    متاسفانه طراحی جلد کتاب خلاقانه در بسیاری از کتابهای بازار کتاب ایران رو نمی بیینم. بیشتر کپی پیست هستند یا اینکه از عکسهای رندوم گوگل ایمج استفاده می کنند. هزینه های طراحی جلد هم که از دو سه جا پرسیدم خیلی بالاس. من کتابمبه کتاب تاریخی هست که کلی زحمت کشیدم برای تدوینش و الان هم دربه در به دنبال یه طرح جلد خلاقانه و خوب میگردم. اگر امکان داره براورد قیمتتتون رو هم بگید. تشکر

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      واقعیت در انتشار کتاب نیز همان نقیصه هایی وجود دارد که در سایر صنف های دیگر نیز قابل مشاهده است. طراحی جلد هنوز در ایران مفهوم واقعی خود را پیدا نکرده است و طراحی جلد کتاب خلاقانه نیز طبیعی است خریدار انچنانی ندارد. متاسفانه یکی از چالشهای ما با نویسندگان یا صاحبان اثر در حیطه طراحی جلد می باشد که عمدتاً نمی خواهند هیچ انرژی برای طراحی جلد کتاب صرف کنند و همین که محتوای کتاب آنها به لحاظ علمی، ادبی و فنی و سایر فاکتورهای لازم تایید می شود سریع به دنبال چاپ فیزیکی کتاب هستند. طراحی جلد کتاب خلاقانه زمانی اهمیت پیدا می کند که اثر و نقش آن در ذهن خود مولفان درونی سازی شود. ناشر نمی تواند فشار زیادی برای طراحی جلد کتاب به صاحب اثر وارد کند. همچنین، طراحی جلد خلاقانه هزینه بر است و بسیاری از صاحبان اثر تمایل به چنین کاری را ندارند.
      جهت رفع نیازهای مولفان با سلیقه های خاص، انتشارات نارون دانش با گروهی از طراحان جلد بسیار ماهر در ارتباط و همکاری است و شما می توانید برای دریافت خدمات طراحی جلد انها با شماره های تماش و ایمیل ما در ارتباط باشید.

      پاسخ دادن
  3. معصومه کرمانی
    معصومه کرمانی says:

    سلام
    برای طراحی جلد کتاب دانشگاهی میخواستم بپرسم که آیا میشه یه طرح جلد متفاوت اقدام کرد؟ الان که داشتم بررسی میکردم عموماً کتابهای دانشگاهی طرح جلد بسیار زمخت و سردی دارند. ظاهراً قانونی برای طراحی جلد کتاب های دانشگاهی وجود داره؟ من یه کتاب در زیمنه شیمی آلی ترجمه کردم. کتاب کاملاً یه کتاب دانشگاهی است که در دانشگاه های اروپایی و آمریکایی همین الان هم تدریس میشه منتها من نمیخوام طرح جلدش مثل این کتابهای روتین باشه. اگر امکان داره لطفا راهنمایی کنید.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام خدمت شما
      برای طراحی جلد کتاب دانشگاهی قانون یا مصوبه خاصی وجود ندارد. بله، حق باشماست معمولاً طرح جلد کتابهای دانشگاهی بسیار ساده و بدون هیچگونه جذابیتی در ایران منتشر می شوند. دلایل مختلفی نیز وجود دارد و یکی از مهمترین دلایل این است که بسیاری از کتب دانشگاهی رقابتی نیستند. یعنی دانشجویان در بسیاری از اوقات حق انتخاب ندارند و بیشتر اوقات کتابهای معرفی شده از قبل معرفی شده اند و مشخص هستند. در چنین وضعیتی طبیعی است که چه ناشر و چه مولف یا مترجم دلیلی برای ارتقای سطح کیفی کتاب در فاکتورهایی مانند کیفیت صحافی، کیفیت جلد، کیفیت کاغذ و کیفیت طراحی جلد نمی بینند.
      دغدغه شما کاملاً قابل درک و صحیح است. کمکی که ما می توانیم انجام بدهیم این است که می توانیم بر طبق سلایق شما و ایده شما در کنار سلیقه و ایده طراحان زبده همکار در انتشارات نارون دانش طراحی جلد خلاقانه ای برای چاپ کتاب دانشگاهی شما داشته باشیم. شما میتوانید از طریق شماره های تماس و ایمیل با ما در ارتباط باشید.

      پاسخ دادن
  4. جعفر سلیمانی
    جعفر سلیمانی says:

    سلام
    برای طراحی جلد ساده کتاب هزینه ها رو بفرمایید. هزینه ها رو برای طراحی جلد کتاب نزدید. من یه طراحی جلد ساده برای کتابم میخوام و اصلاً هم نمی خوام که حتماً طرح جلد خاص باشه. کتاب یه کتاب برای رده سنی کودکان هست و و درباره بعضی واقعیت های علمی جداب برای آنها است.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      هزینه های طراحی جلد کتاب بر اساس طرحی که طراح جلد می خواهد کار کند طبیعتاً متفاوت و متغیر است. شما می توانید برای طراحی جلد کتابتان با شماره های تماس ما و ادرس ایمیل ما در ارتباط باشید.

      پاسخ دادن
  5. اکبرین
    اکبرین says:

    سلام من یک طراح جلد کتاب هستم
    گاهاً متاسفانه در بازار کتاب ایران بین طراحی جلد کتاب ساده با یک طراحی جلد پیچیده هیج تفاوتی نمی بینید. اولاً که نرخ مطالعه کتاب خیلی پایین هست و ثانیاً اصلا سلیقه خریداران کتاب در ایران به شکلی هست که هیچ کس بر اساس طرح جلد کتاب کتاب رو نمی خره. شما خیلی در مطلب بالا سعی کردید که طراحی جلد کتاب رو با اهمیت جلوه بدید و واقعاً هم اینطور هست اما در بازار ایران اصلا یه همچین چیزهایی وجود نداره متاسفانه……

    پاسخ دادن
  6. شیوا
    شیوا says:

    با سلام
    لطفا در صورت امکان نمونه طراحی جلد کتاب با فتوشاپ هم بزارید. من برای کتاب قبلی ام خیلی به دنبال طراح جلد بودم که متاسافنه خیلی از اونها با نرم افزار paint یا وورد یا پاورپوینت میخواستند طراحی جلد بکنند. خیلی کمه کسایی که با نرم افزار این دیزاین بخوان طراحی جلد کنند. برای یه کتاب ترجمه شده روانشناسی نمونه طراحی جلد کتاب با فتوشاپ برای من از همین ایمیلی که براتون نوشتم ارسال کنید تا ببینم. اگر امکان داره البته …. مرسی…..

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام خدمت شما
      یک فایل حاوی نمونه طراحی جلد کتاب با فتوشاپ برای ادرس ایمیلی که نوشته بودید ارسال شد. این نمونه ها قبلاً برای کتابهای در حیطه روانشناسی در انتشارات نارون دانش استفاده شده است.
      بله همانطور که شما میفرمایید نرم افزارهای زیادی برای طراحی جلد کتاب استفاده می شود و گاهاً هم نرم افزارهای مورد استفاده برای طراحی جلد متناسب نیست و حرفه ای نیز نمی باشند. در صورتی که شما بخواهید در انتشارات نارون دانش برای کتاب خود طراحی جلد داشته باشید می توانید با همکار طراح جلد ما ارتباط برقرار کنید و حتی در فرآیند تکوین و تکمیل آن نیز شرکت کنید و فعال باشید. تمامی طراحی های کتاب با نرم افزارهای فتوشاپ و این دیزاین انجام می گردد. در فایل ارایه شده برای شما نمونه طراحی جلد کتاب با فتوشاپ و این دیزاین هستند.

      پاسخ دادن
  7. محسن ربانی
    محسن ربانی says:

    سلام
    میخواستم بدونم طراحی جلد کتاب با فتوشاپ بهتره با با نرم افزار ان دیزاین؟ یعنی میخوام بدونم کدوم حرفه ای تر میشه و بهتره ؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      برای طراحی جلد کتاب با فتوشاپ شما می بایست از قبل یک طرح و ایده داشته باشید. اما نرم افزار این دیزاین امکانات متعددی دارد که شما می توانید حتی برای ایده گرفتن نیز از ان امکانات جهت طراحی جلد استفاده کنید. به نظر می رسد طراحی جلد با نرم افزار این دیزاین بهتر و حرفه ای تر از فتوشاپ است زیرا این نرم افزار اختصاصاً برای طراحی چنین مواردی توسعه پیدا کرده است.

      پاسخ دادن
  8. سارا دارینی
    سارا دارینی says:

    سلام به دوستان
    برای طراحی جلد کتاب شعر می خواستم اقدام کنم. شما چه پیشنهاد کلی دارید؟ منظور اینه که برای ایده گرفتن برای طراحی چیکار میتونم بکنم. اگر شما طراحی کنید هزینه هاش چقدر میشه حدودی؟ ممنون از سایت خوبتون

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      طراحی جلد کتاب شعر
      برای طراحی جلد کتاب شعر حتماً می بایست ژانر اشعار خود را در نظر بگیرید. تطابق و تناسب طرح در طراحی جلد کتاب شعر با محتوا و ژانر اشعار اهمیت بسیار بالایی دارد. هزینه طرحی جلد را می بایست از طریق شماره های تماس و آدرس ایمیل ما از همکارانمان جویا شوید.

      پاسخ دادن
  9. کیوان خسروی وفا
    کیوان خسروی وفا says:

    در مورد طراحی جلد کتاب درسی درخواست دارم. من چندتا کتاب درسی یا بهتر بگم کمک آموزشی برای بچه ها نوشتم و میخوام طرج جلدشون درحالیکه ایده مشابهی رو داره ولی تفاوتهایی رو هم داشته باشه از یه کناب به کتاب دیگه. اصلاً این کار درست هست و اگر هست میتونید تعیین قیمت و هزینه کنید؟ من میخوام تو بحث طراحی و ایده خودم هم شرکت داشته باشم اینو طراحتون قبول می کنه؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      اتفاقاً بسیار کار خلاقانه و خوبی در نظر دارید. لزومی نداره که شما برای هر کتابی یه طرح داشته باشید. البته این نظر برای کتابهایی هست که شما هم اکنون آماده چاپ دارید. اغلب اوقات طراحی جلد کتاب درسی به همین صورت انجام می گیرد. شما میتوانید این سلسله کتابها رو که با یک هدف و برای یک گروه سنی نگارش شده اند با با یک طرح جلد مشابه و متفاوت به لحاظ رنگ و برخی جزییات ریز آماده کنید. تعیین قیمت و هزینه را حتماً باید با همکاران حاضر در نشر از طریق شماره های تماس و آدرس ایمیل جویا باشید. و اینکه طراح قطعاً در مسیر و فرآیند طراحی از نظرات و سلایق شما استفاده خواهد کرد. در حقیقت، طراح برای کتاب شما در حال طراحی است و در این فرآیند می بایست حتماً نظر و رضایت شما را جلب کند.

      پاسخ دادن
  10. نریمان
    نریمان says:

    با سلام
    برای طراحی جلد کتاب خلاقانه شما منبع خاصی برای گرفتن الهام و دیدن نمونه کار می شناسید ؟ من که میگم تا آدم طرح های خوب نبینه نمی تونه خلاقیت به خرج بده …

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      درباره طراحی جلد کتاب خلاقانه
      طبیعتاً رغبت بر اساس مشاهده به وجود می آید و یکی از اصلی ترین عناصر به وجود آورنده خلاقیت، رغبت و علاقه است. شما اگر طرح های زیادی دیده باشید دانش و گنجینه بالاتری برای طراحی جلد کتاب حلاقانه خواهید داشت و صدالبته بهتر و راحت تر می توانید به طراحی خلاقانه بپردازید.

      پاسخ دادن
  11. سید محمد شیرزاد
    سید محمد شیرزاد says:

    برای طراحی جلد کتاب شعر می خواستم اقدام کنم. محتوای اشعار من مذهبی هست به نظر شما روی طرح جلد حتماً از نمادهای مذهبی استفاده کنم؟ من طرح جلد دیگه ای مد نظر داشتم که ظاهراً در پاسخ به سوال یکی از دوستان گفته اید با توجه به محتوای شعر طرح جلد برای کتاب شعر انتخاب کنید.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      در باره طراحی جلد کتاب شعر
      واقعیت این است که طرح جلد یک عنصر جدا از کتاب شما نیست. طرح جلد کتاب باید معرف محتوای کتاب باشد یا اینکه ارتباط ضمنی و محتوایی داشته باشد. اگر شما طرح دیگری در نظر دارید می توانید برای ما ارسال کنید تا به بررسی آن بپردازیم. قانون خاص یا ممنوعیت خاصی در این حیطه وجود ندارد. شما می توانید هر طرح جلدی بر روی کتاب خود بزنید اما بر اساس منطق خوانندگان و ناشران قوانین شهودی وجود دارد که معمولاً همه صاحبان اثر و ناشران آنها را رعایت می کنند.

      پاسخ دادن
  12. بهاره
    بهاره says:

    سلام …. من میخواستم طراحی جلد کتاب با فتوشاپ رو دوره هاشو برم ولی اینجا ابزارهایی که گفتید به جای فتوشاپ دیدگاهمو عوض کرد. مخصوصاً اینکه بعضی از این نرم افزارها برحسب ژانر کتاب پیشنهاد طرح جلد هم میدن. به نظرتون میشه اینا رو خودخوان یاد گرفت؟ شما دوره آموزشی برای طراحی جلد با این نرم افزارها ندارید؟

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام دوست گرامی
      واقعیت اینکه بخواهید این نرم افزارها را خودتان یادبگیرید یا دوره آموزشی بروید یک مساله شخصی است و ما نمی توانیم نظری بدهیم. بله، واقعاً این نرم افزارهای معرفی شده برای طراحی جلد کتاب حرفه ای تر و تخصصی تر از فتوشاپ هستند و شما اگر می خواهید در حیطه طراحی جلد کتاب کار کنید به جای فتوشاپ به آموزش این نرم افزارها بپردازید.
      ما هر ساله دو کارگاه طراحی جلد و ویراستاری کتاب برگزار می کنیم. در صورتی که تمایل به شرکت در این دوره ها و کلاسها را دارید می توانید با شماره های تماس ما در ارتباط باشید.

      پاسخ دادن
  13. یادگاری
    یادگاری says:

    سلام
    میخواستم ببینم طراحی جلد کتاب ساده برای یک کتاب آموزشی و دانشگاهی از طراحی جلد پیچیده و پر رنگ ولعاب بهتر نیست از نظر شما؟ فکر میکنم طراحی جلد کتاب ساده برای کتاب های دانشگاهی خیلی بهتر و مناسبتر هستش. من کتابی رو دارم جمع آوری می کنم که میخوام براش طراح جلد بدم. اگر میشه برای این مرحله و مرحله های بعدی چاپ کتاب راهنمایی کنید. خیلی ممنون از سایت بسیار شکیل و خوبتون

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      واقعیت این است که طراحی جلد کتاب در ایران بسیار غیر حرفه ای صورت می گیرد. اتفاقاً کتب آموزشی و دانشگاهی کشورهای پیشرفته تر چه به لحاظ طراحی و چه به لحاظ رنگ آمیزی بسیار غنی و باکیفیت است. کافی است نگاهی به طراحی جلد کتاب های دانشگاهی چاپ شده در غرب نگاهی بیاندازید و متوجه شوید که چقدر باکیفیت و خوب طراحی شده اند. در ایران تصور بر این است که کتب آموزشی می بایست کتابهایی بسیار جدی و خشن باشد که باید بگوییم اصلاً اینگونه نیست. شما نیز می توانید برای طراحی جلد کتابتان از کتابهای خوب خارجی در همان ژانر الهام بگیرید. مراحل بعدی چاپ کتابتان در نشر ما یعنی انتشارات نارون دانش قابل چاپ و تکثیر و دریافت مجوزها می باشد.

      پاسخ دادن
  14. آزادی
    آزادی says:

    سلام برای طراحی جلد کتاب شعر میخواستم درخواست بدم. اشعار در حیطه کودکان هستش و میخواستم یه طرح جلد یونیک و خاص باشه. ممنون اگر راهنمایی کنید.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      با سلام
      دقیقاً شما باید برای طراحی جلد کتاب از ژانر اشعار و رده سنی آنها الهام بگیرید. اگر می خواهید کار طراحی جلد کتاب را به انتشارات ما بسپارید برای انجام آن هیچگونه مشکل خاصی وجود نخواهد داشت و ما می توانیم این کار را به بهترین شکل ممکنه انجام دهیم. کافی است با شماره های تماس ما ارتباط برقرار کرده و سفارش خود را ثبت نمایید. همکاران ما مراحل بعدی طراحی جلد کتاب را برای شما روشن خواهند نمود.

      پاسخ دادن
  15. ثابتی
    ثابتی says:

    سلام آیا قواعد استاندارد جهانی برای اصول طراحی جلد کتاب وجود داره؟ یعنی مثلاً اصولی که جهان شمول باشه و استانداردی که همه ناشران دنیا از اون استفاده کنند. ممنونم

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      اصول طراحی جلد کتاب متاثر از قوانین کلی و استانداردهای جهان شمول نیست بلکه عرفی وجود دارد که به صورت نانوشته نویسندگان و طراحان کتاب از این عرف ها استفاده می شود. ما در مطلب فوق سعی کرده ایم تقریباً به ذکر تمامی این اصول بپردازیم.

      پاسخ دادن
  16. صمدی
    صمدی says:

    سلام برای طراحی جلد کتاب دانشگاهی هزینه ها رو میفرمایید؟ کاملاً با شما موافق هستم که طراحی جلد کتاب های دانشگاهی در ایران خیلی آماتور هستش. واقعاً نمونه کارهای کتاب های دانشگاهی خارج از کشور رو آدم میبیه تازه به کیفیت و تفاوت اونا پی میبره.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      هزینه برای طراحی جلد کتاب دانشگاهی خوب به لحاظ اینکه کتاب یک کتاب دانشگاهی است تفاوتی وجود ندارد. شما از طراحی جلد یکسری فاکتورهایی را در ذهن دارید که می بایست این فاکتورها را برای ما بیان بفرمایید تا هزینه دقیق برای شما مشخص گردد. بنابراین، توصیه ما آنست که شما حتماً با همکاران ما مستقیماً در تماس باشید تا به تعیین دقیق قیمت طراحی جلد کتاب پرداخته شود.

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      تفاوتی ندارد، اگر شما از تصاویری که حق کپی رایت دارند استفاده کنید می تواند شامل کار غیر قانونی شود.

      پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      سلام
      اجازه تالیف یا ترجمه کتاب ارتباطی با سن صاحب اثر ندارد و شما می توانید در هر سنی که باشید به ترجمه یا تالیف کتاب بپردازید. اما مهمترین نکته محتوای کتاب است که باید به تایید هیئت داوری ارزیابی کیفی نشر برسد.

      پاسخ دادن
  17. سعید
    سعید says:

    با سلام
    بسیار ممنون از پاسخگویی شما
    اولین اقدامی که من باید برای تبدیل این نقاشی ها به کتاب کنم چیست ؟
    کاریکاتور های من درواقع شخصیت ها ودانش اموزانی هستند که در زمان ها ومکان های مختلف قرار دارند و نقاشی های من دارد فعالیت های طنزی و شوخی مانندی که این شخصیت ها را در مکان های مخطلف مانند دوران دایناسور ها٬ سفر به فضا،سفر با کشتی و مراسم های مخطلف مانند یلدا ،تولد وعید و۰۰۰ به تصویر میکشند.

    پاسخ دادن
    • مدیر سایت
      مدیر سایت says:

      در ظاهر شما نقاشی هایی دارید که قصد دارید انها را تبدیل به کتاب نمایید. هر طرحی که شما کشیده اید احتمالاً داستانی دارد که در ذهن شماست. شما می توانید بر حسب هر عکس داستانی که می تواند پشت آن باشد را بنویسید و سپس از آن عکسها در لابلای داستان استفاده کنید. این کار می تواند یک کار خوب برای رده سنی کودکان و نوجوانان باشد. تا حد امکان سعی کنید محتوای داستان خلاثه باشد و بیشتر از عکس ها استفاده کنید. تقریباً یک داستان مصور. در داستان مصور شما تکیه اصلی بر روی عکس هاست و در لابلای عکس داستان خود را نیز روایت می کنید.

      پاسخ دادن
      • سعید
        سعید says:

        نقاشی های من از داستان خاصی پیروی نمیکنه در واقع هر نقاشی خودش مستقله و شبیه کتاب های کمیک نیست که مثلا یک صفحه به چند بخش تقسیم بشه.کلا یک صفحه یک فضا و یکسری شخصیتای خاصی هستن که تصویر واکنش اونها به فضا و فعالیت های ممکنه شون و حرفهایی که میزنن رو به صورت طنز به تصویر میکشه.
        برای مثال در یک نقاشی بچه ها در کلاس هستنددر نقاشی دیگر بچه ها در اردو‌هستن در نقاشی دیگه به صحرای مصر یا زمان آینده یا سفر به ماه یا زندان یا کشتی دزدان دریایی‌و…
        میخوام بدونم من از کجا باید شروع کنم؟من در شهرستان زندگی میکنم و به ناشرهای تهران دسترسی ندارم.اولین اقدام و مراحل تبدیل این نقاشی ها به کتاب چی هست؟

        پاسخ دادن
        • مدیر سایت
          مدیر سایت says:

          ببینید یک مثلی هست که میگن فردی یک دکمه پیدا کرده بود و میخواست برای این دکمه کت و شلوار بدوزه:)) شما وقتی می خواستید نقاشی ترسیم کنید یا کاریکاتوری طراحی کنید قصد نگارش کتاب نداشته اید و این طبیعی است. الان که می خواهید کتابی بنویسید باید این بار تمامی نقاشی ها را به کنار بگذارید و در این نوبت اول اقدام به طرح ریزی یک داستان بکنید، سپس شخصیت ها را تعیین کنید. و بر اساس طرح داستان نقاشی های خود را ترسیم کنید. برای یادگیری بهتر جهت چگونگی نگارش یک رمان یا داستان می توانید این لینک را مطالعه کنید: http://www.narvanpub.com/%da%86%da%af%d9%88%d9%86%d9%87-%db%8c%da%a9-%d8%b1%d9%85%d8%a7%d9%86-%d8%a8%d9%86%d9%88%db%8c%d8%b3%db%8c%d9%85%d8%9f/

          همچنین، ما پیشنهاد می کنیم با توجه به سن و تجربه شما، حتماً کارهای خود را مختص کودکان و نوجوانان کنید. طبیعتاً داستانهای کودکان و نوجوانان بیشتر با محوریت عکس و نقاشی است و محتوای نوشتاری درصد پایینی از داستان را تشکیل می دهد. با توجه به مهارت استعدادی که در نقاشی و طراحی دارید احتمال زیاد کتاب داستان های خوبی برای سنین کودکان و نوجوانان بتوانید نگارش کنید.

          پاسخ دادن
      • مدیر سایت
        مدیر سایت says:

        با سلام
        بله، همکار تصویرگر داریم و میتونیم این کار رو برای شما انجام بدیم. با شماره های تماس انتشارات، در ارتباط باشید.

        پاسخ دادن
  18. محمد
    محمد says:

    سلام… یه سوال داشتم ازتون… در طراحی جلد که انجام میدهیم میگن برا طراحی جلد مورد نظر باید یه کم سایز جلدشو بزرگتر از صفحات اصلی کتاب درنظر بگیریم ( مثلا نیم سانت یا یک سانت ازهر طرف) تا هنگام برش جلد کوچک نشه … این درسته؟

    پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *