7 نکته کاربردی و عالی در انتخاب عنوان کتاب

۷ نکته کاربردی و عالی در انتخاب عنوان کتاب

نویسندگان کتاب در کار نگارش کتاب مهارتهای بسیار زیادی را لازم دارند تا بتوانند کتابی را به صورت کامل نوشته و به چاپ و انتشار برسانند. متاسفانه برخی از نویسندگان مبتدی و حتی مجرب زمان زیادی را برای اموزش اصول نگارش و چاپ کتاب صرف نمی‌کنند. برای مثال، گذشته از اصول و تکنیک‌های پیچیده محتوای کتاب، بر اساس مطالعاتی که نگارنده این مطلب از وب سایت‌های مختلف انجام داد برای انتخاب عنوان یک کتاب شاید بیش از ۱۰۰ توصیه متفاوت و مختلف برای نویسندگان کتاب ارایه شده است. آیا تمامی نویسندگان کتاب این توصیه‌ها را دیده‌اند و آنها را خوانده‌اند؟ در ذهن داشته باشید که اگر روزی چندین جلد کتاب چاپ کرده باشید ولی اصول و تکنیک‌های آن را رعایت نکرده باشید با قاطعیت می‌توانیم بگوییم که شما تجربه بالایی در زمینه نگارش و چاپ کتاب ندارید. در زیر به ارایه ۷ نکته کاربردی و عالی در انتخاب عنوان کتاب می‌پردازیم که می‌تواند برای نویسندگان کتاب راهبردی باشد. این ۷ نکته عمدتاً برای کتابهای دانشگاهی و آموزشی (نه کتابهای داستان و رمان) بیشتر مناسب است (بیشتر بخوانید: ده گام بسیار ساده و عملیاتی در نگارش کتاب).

۷ نکته کاربردی و عالی در انتخاب عنوان کتاب

۱- عنوان کتاب می‌بایست نوید بخش باشد. عنوان کتاب را بگونه‌ای انتخاب کنید که برای خوانندگان خود نوید بخش باشد. خوانندگان کتابهای غیرداستانی کتاب را با یک هدف خاص انتخاب می‌کنند و می‌خرند و عمدتاً به جهت حل مشکل و رسیدن به یک هدف است. اگر بتوانید بر نام کتاب خود را بر اساس و تمرکز بر هدف و نیاز آنها انتخاب کنید عنوان موفقی انتخاب کرده‌اید. از عنوانی که صرفاً طبقه را تعیین می‌کند و مزیت خاصی را ارایه نمی‌دهد بپرهیزید. برای مثال، این دو عنوان کتاب را در نظر بگیرید: “طراحی گرافیک” و “طراحی زیبا در چاپ” . اولین عنوان تعیین می‌کند که کتاب در طبقه طراحی گرافیک چاپ شده است، دومین عنوان علاوه بر تعیین طبقه به نیاز خوانندگان هم اشاره می‌کند که می‌خواهند طراحی زیبا و قوی انجام دهند.

۲- عنوان باید مختصر باشد. اختصار همیشه با تاثیر سریع همراه است. تصور کنید جلد کتاب شما به مثابه بیلبوردی است که در کنار یک اتوبان شلوغ نصب شده است. هرچقدر کلمات کمی داشته باشد، سایز کلمات بزرگ‌تر خواهد بود و بهتر دیده می‌شود. سعی کنید یک عنوان کوتاه اصلی (title) داشته باشید و جزییات را در زیر عنوان (subtitle) به صورت طولانی تر بیاورید.

۳- خوانندگان خاص خود را هدف قرار دهید. شما لازم نیست عنوانی انتخاب کنید که برای همه جذاب باشد؛ کتاب نگارش شده شما خاص برخی از افراد است و می‌بایست تا می‌توانید همین افراد را جذب کنید. در زیر عکسی از جلد و عنوان یک کتاب آورده‌ایم. دقت کنید که نویسنده چگونه در زیر عنوان (A 28-day Marketing Program for Professionals, Coaches, Consultants, and Self-Employed Professionals.) خوانندگان خود را مورد خطاب قرار داده است.

۴- عنوان خود را خاص انتخاب کنید. از اعداد برای ساختاردهی اطلاعات‌تان استفاده کنید، به همان شکل که استیون کووی (Steven Covey) در کتاب خود با عنوان ۷ Habits of Highly Effective Individuals انجام داده است. اعداد می‌توانند برای نشان دادن اینکه خوانندگان چقدر سریع می‌توانند مشکلات خود را حل کنند نیز استفاده می‌شود؛ مانند کتاب کورنارد لوینسون با عنوان بازاریابی چریکی در ۳۰ روز (Guerrilla Marketing in 30 Days).

۵- از استعاره برای عنوان کتاب استفاده کنید تا بهتر در ذهن بماند. استفاده از استعاره باعث می‌شود که عنوان شما جذاب و به یاد ماندنی باشد. برای مثال، کتاب کورنارد لوینسون که در قسمت پیشین به آن اشاره کردیم حاوی استعاره در عنوان است. بازاریابی چریکی به حالتی غیرمرسوم، سریع و قوی اشاره دارد و می‌تواند جذابیت و توجه خوانندگان را به خود جلب کند. دو نوع از سری‌ کتابهایی که در خارج بسیار محبوب هستند با عناوین Dummies series و Chicken Soup منشتر می‌شود. برای مثال روانشناسی برای احمق‌ها (Dummies). طبیعی است که اگر شما فیلد دانشگاهی دیگری دارید و می‌خواهید در حیطه روانشناسی کتابی بخوانید باید کتاب به زبان ساده و غیرتکنیکی نوشته شود تا درک شما آسانتر باشد. یا Chicken Soup یا سوپ مرغ استعاره از این است که همانطور که سوپ مرغ برای بسیاری از بیماری‌ها درمان و علاج است این کتاب نیز درمانی (الزاماَ نه درمان پزشکی که می‌تواند پاسخ به سوالات در حیطه کامپیوتر باشد) برای مشکل شما خواهد بود و مشکلات شما را حل خواهد کرد.

۶- ششمین نکته ار ۷ نکته کاربردی و عالی در انتخاب عنوان کتاب  آنست که علاقه و اشتیاق خواننده را باانتخاب عنوان درگیر کنید. اصطلاحات متناقض، تحریک کننده و عجیب می‌تواند علاقه خوانندگان را به خواندن کتاب جلب کند. برای مثال، تیموثی فیرریز (Timothy Ferris) کتابی با عنوان ۴Hour Workweek با این مفهوم که فقط ۴ ساعت در هفته کار کنید و درآمد خوبی داشته باشید و یا کتاب دیوید شیلتون (David Chilton) با عنوان آرایشگر ثروتمند (Wealthy Barber) که با هدف ارایه یک برنامه خوب مالی برای ثروتنمد شدن یک فرد عادی ارایه شده است خوانندگان را تحریک می‌کند تا بدانند چرا و چگونه این کار شدنی است.

۷- سعی کنید تا حد امکان از یک اسم مصدر در عنوان استفاده کنید. برای اینکه کتاب خود را پویا کنید و به عنوان آن جان و روح بدهید از اسم مصدر استفاده کنید. مثالاً به جای “راهنمای نویسندگان” بنویسد “اصول نوشتن برای نویسندگان”.

اگر قصد چاپ کتاب و ترجمه کتاب را دارید، همین حالا سفارش خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.

3 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *