چقدر طول می‌ کشد تا کتاب چاپ کنیم؟

برای بسیاری از افرادی که قصد نگارش کتاب و چاپ کتاب را دارند اولین سوال این است که بعد از نگارش کتاب، چقدر طول می‌ کشد تا کتاب چاپ کنیم؟  منظور این است که بعد از آماده شدن فایل اصلی یک کتاب، چقدر زمان لازم است تا کتاب به مرحله چاپ برسد. مدت زمان تقریبی چاپ کتاب بستگی به عوامل مختلف دارد. در این مطلب سعی می‌کنیم تا عوامل تاثیرگذار در مدت زمان چاپ کتاب را ارایه کنیم.

چقدر طول می‌ کشد تا کتاب چاپ کنیم؟

۱- فایل نهایی کتاب چقدر آماده است؟

میزان آماده بودن فایل نهایی کتاب، در مدت زمان تقریبی چاپ کتاب بسیار مهم است. گاهاً فایل‌هایی که بدست ما می‌رسد حتی اصول اولیه صحیح تایپ جملات و کلمات را رعایت نکرده‌اند. متن ارسالی پر از اشکالات و اشتباهات تایپی است و نمودارها، جداول و عکس‌های موجود در فایل کتاب، اشکالات اساسی دارند. چنین فایل‌هایی قبل از چاپ نیاز به بررسی‌های نگارشی و فنی بسیار زیادی دارند که طبیعتاً مدت زمان چاپ کتاب را طولانی‌تر می‌کنند.

۲- تا چه حد مولف کتاب، اصول نگارشی و اخلاق علمی را در فایل آماده‌ شده رعایت کرده است؟

برخی از نویسندگان، برای اینکه کار ترجمه یا نگارش کتاب را سریع آماده کنند، متاسفانه احتمالاً به کپی از سایر کتابها و یا حذف بخش‌های اعظمی از کتاب اصلی در کار ترجمه کتاب می‌پردازند به صورتی که حذف این میزان از کتاب در ترجمه ضربه مهلکی به علمی بودن کتاب و انسجام آن می‌زند. این اشکالات وقت بسیار زیادی را در فرآیند چاپ کتاب می‌گیرند.

main-qimg-a2c5d47c267d8369dcba8e00da189b2c

۳- میزان همکاری بین مولف و انتشارات در فرآیند چاپ کتاب چقدر است؟

گاهاً برخی از انتشارات به دلیل ترافیک کاری بالایی که دارند کار آماده‌سازی فایل، اخذ مجوزها و چاپ کتاب را به عقب می‌اندازند. در برخی اوقات نیز، انتشارات از مولف اثر درخواست‌هایی مانند ارسال مدارک شناسایی، رویت و تایید طراحی جلد، و موارد اینچنینی را دارد که مولف نمی‌تواند برنامه زمانی را رعایت کرده و موارد درخواستی را سریعاً انجام دهد. انتشارات نارون پاب با دردست داشتن چهار انتشارات مختلف و همکاران متعدد، زمینه را به شکلی فراهم آورده است که در آن بدون هیچگونه فوت وقت، امور مربوط به چاپ کتاب آماده شود.

۴- میزان حساسیت‌های سیاسی و فرهنگی موجود در محتوای فایل آماده شده کتاب چقدر است؟

برخی از محتواهایی که برای ما ارسال می‌گردد دارای محدودیتهای سیاسی و فرهنگی بسیار زیادی هستند که سازمانهای نظارتی مانند وزارت ارشاد، اجازه چاپ کتابهایی که در آن مصادیق مجرمانه وجود دارد را نمی‌دهد. ما بارها پیشنهاد کرده‌ایم که قبل از ترجمه یک کتاب یا نگارش آن (شعر، داستان، علمی، و…) قطعاً آن را با افراد آگاه در جریان بگذارید تا به بررسی محتوای آن پرداخته شود. یا اینکه اگر می‌خواهید مطلبی را نگارش کنید، می‌توانید با جستجوی محدودیت‌های سیاسی و فرهنگی از طریق اینترنت یا مشاوره با انتشارات مختلف، از آنها آگاه شوید و سپس مطلب خود را نگارش کنید.

این چهار عامل و برخی از عوامل دیگر که ما به سببب کم اهمیت بودنشان در اینجا ذکر نکردیم، می‌تواند فرآیند چاپ کتاب را به تاخیر بیاندازد  و مولفان می‌توانند با مطالعه این موارد و انجام امور لازم، جلوی هدر رفت وقت و انرژی خود را بگیرند.

تخمین مدت زمان تقریبی برای چاپ کتاب

در صورتی که تمامی شرایطی که در سطور بالا ذکر شد رعایت شده باشد و مشکلی برای آنها وجود نداشته باشد می‌توان گفت که فرآیند چاپ کتاب نهایتاً در عرض یک الی یک و نیم ماه می‌تواند به اتمام برسد و چاپ نهایی کتاب به دست مولف برسد.

همین حالا سفارش خود را ثبت کنید تا همکاران ما با شما تماس بگیرند.